Reisverslag Atlanta naar Los Angeles

door Ineke Kocsis

We komen door de volgende staten: Georgia, Tenessee, Arkansas, Oklahoma, Texas, New Mexico, Arizona, Utah, Nevada en Californie. Totaal rijden we 7727 km en de gemiddelde temperatuur is 31 graden.

We slapen in motels, meestal La Quinta Inn, Best Western, Holiday Inn, Super 8 of Days Inn. Gemiddelde prijs per nacht $ 62.-.

ZELF NAAR Amerika?

Bekijk alle 260 reizen naar Amerika

De vlucht

Vrijdag 26 mei: met een Boeing 767 van de KLM vertrekken we omstreeks 11.30 uur richting Atlanta. Na een rustige vlucht landen we om 15.00 op het vliegveld van Atlanta. Het is onbewolkt met een temperatuur van 26 graden. We zijn zowaar vrij snel door de douane. Op het immigratieformulier hadden we als adres voor de eerste nacht een Best Western Hotel in Stockridge ingevuld. De douanemevrouw kijkt er naar en vraagt ons: what are you going to do there?? Ik antwoord" is it a safe place?? Daar wil ze geen antwoord opgeven, wij weten genoeg en besluiten dus daar maar niet naar toe te gaan, kennelijk geen veilige buurt.

De bagage gaat op een band naar de Main terminal, wij volgen met de metro. Bagage snel teruggevonden, dan op ons autoverhuurbedrijf af. Hier staat een lange rij, na een poosje wachten zijn we aan de beurt. Alles is snel geregeld en we worden met de shuttlebus naar onze auto, een Chevrolet Cavalier, gebracht. Uiteindelijk rijden wij om 17.00 weg. Het is warm en erg vochtig. Al snel zien we een Days Inn en besluiten daar maar meteen naar toe te gaan, hebben geen zin meer om verder nog naar de juiste weg te zoeken. We maken een kopje thee en eten nog een Hollandse krentenbol. Nog een klein wandelingetje en om 19.30 liggen we op bed. Het is een lange dag geweest.

Blue Ridge

Zaterdag 27 mei: Via internet weten we dat er in het plaatsje Blue Ridge dit weekend een Appalachian Festival is. Het lijkt ons leuk om daar naar toe te gaan, ook via internet hebben we al voor 2 nachten een hotel geboekt, want het schijnt dan erg druk te zijn. Om 9.00 uur vertrekken we uit Atlanta, onderweg kopen we wat blikjes cola, tijdschriften, broodjes voor de lunch etc. Heerlijk om weer in zo'n grote supermarkt te winkelen. Tegen 12.00 zijn we al in Blue Ridge en we gaan meteen naar het Festival. Het is er gezellig druk. We maken foto's van het "clogging dancing". Later in de middag krijgen we last van onze jetlag en zoeken ons hotel op. Tijd voor een "nap". Als we weer uitgeslapen zijn gaan we nog een stuk lopen.

Zondag 28 mei:Het heeft vannacht geregend en het is nu zwaar bewolkt. Tegen 9 uur vertrekken we met de auto voor een rondrit. We komen langs de Appalachian Trail, hier hadden we een stuk willen lopen maar het is intussen weer gaan regenen en het is koud! We rijden door naar Dahlonega, een leuk toeristisch plaatsje. Inmiddels is de zon weer doorgekomen en het is weer warm geworden. We lopen wat rond, bekijken leuke winkeltjes en eten een ijsje. Later eten we een BLT sandwich.

Terug op onze hotelkamer bekijken we welke route we morgen gaan rijden. Op weg naar Los Angeles!

Maandag 29 mei: We vertrekken uit Georgia, bij het visitorcentre in Chattanooga halen we folders en een kaart van Tenessee. Via Route 64 rijden we door deze staat. Het is een mooie weg door een golvend landschap. Onderweg zien we veel vervallen schuren en leegstaande, vervallen huizen. Bij een Super 8 Motel in Pulanski stoppen we, voor vandaag hebben we genoeg gereden. Bagage uit de auto, daarna gaan we downtown Pulanski, de afstand valt tegen, het is nog zo'n 14 miles rijden! Het is een beetje een vevallen plaatsje en we hebben het al snel bekeken, terug naar het motel. De rest van de middag brengen we bij het zwembad door.

Dinsdag 30 mei: Na een lekker Amerikaans ontbijt vertrekken we al weer vroeg. We rijden door het plaatsje Savannah, stoppen voor een ijsje bij Baskin Robbins en bezoeken daarna het Shiloh Military Park. Dit is een park ter herinnering aan de burgeroorlog. We lopen rond en bekijken de graven. Er is hier hevig gevochten in de Burgeroorlog. Hierna vertrekken we richting Memphis, nu weer via de Interstate. In Memphis nemen we een verkeerde afslag, komen toch weer op de Interstate en voor we het weten zijn we Memphis weer uit en komen we in West Memphis in Arkansas terecht. Het is intussen erg heet en we gaan op zoek naar een motel. We zitten nog wat onder de parasol bij het zwembad en eten een "Sub" (sandwich) bij Subway.

Woensdag 31 mei: al om 7.30 zitten we aan het ontbijt in een echt truckersrestaurant. Een echt truckersontbijt, veel te veel dus.

Memphis

We gaan terug naar Memphis en bezoeken daar het Beeman Shelbi State Park, prachtige weg door het bos naar de Missisippi River. Daarna willen we nog naar Memphis, maar het is erg warm en we vinden het te heet om in een stad rond te lopen. Arkansas dus maar in. Het is niet druk op de interstate, bij het visitor centre stoppen we weer voor informatiemateriaal. Via Route 97 rijden we door Arkansas naar Pine Bluff. Hier zoeken we weer een motel en bekijken Pine Bluff een aardig stadje. Ook gaan we nog even naar de plaatselijke Mall. Tot 's avonds laat zitten we bij het zwembad folders te lezen en de route voor de volgende dag te bekijken.

Donderdag 1 juni: Via de Interstate rijden we naar Little Rock en vandaar via Interstate 40 richting Fort Smith en Oklahoma.

Bij Clarksville gaan we de interstate af en rijden de Ozarks in, een mooie maar bochtige weg met veel bossen. Bij een rest-area maken we onze lunch klaar. Weer terug naar de Interstate en zijn we in Oklahoma. We gaan natuurlijk eerst weer naar het visitor centre en krijgen weer uitgbreide informatie. Inmiddels is deze dag ook al weer bijna om en gaan we op zoek naar een motel.

Vrijdag 2 juni:om 7.00 uur hotelontbijt gehaald: bagels en creamcheese. We vertrekken vroeg, om 9.30 is het al 26 graden. Via een binnenweg rijden we naar Oklahoma City. Onderweg stoppen we een paar keer en lopen wat rond in kleine plaatsjes. In de buurt van Oklahoma City wordt de lucht steeds donkerder. Stiekum hopen we op een kleine "twister", dat willen we toch eigenlijk ook wel eens meemaken. Juist als we bij een Mall stoppen om te gaan lunchen barst de bui los. In een mum van tijd staat het hele parkeerterrein blank en kunnen we de auto niet uit. We moeten meer dan een half uur wachten voor het iets droger wordt en we de auto uitkunnen. We overnachten bij een La Quinta Inn aan de buitenkant van Oklahoma City.

Route 66

Zaterdag 3 juni: het is nog steeds regenachtig en het is flink afgekoeld. Het plan was om Oklahoma City te bekijken maar het begint steeds harder te regenen, we besluiten om door te rijden naar Amarillo, Texas. Onderweg stoppen we bij een Cherokee Trading Post en kopen er wat souveniertjes. Ook bezoeken we het Route 66 museum in Clinton. Dit is een heel leuk museum, we zien een interessante film over het ontstaan van de Route 66. Daarna stoppen we nog in Elk City, hier bezoeken we het Old Town en Route 66 museum. Dit is een klein openlucht museum. Helaas gooit de regen weer roet in het eten en zijn we snel uitgekeken, het begint steeds harder te regenen. We gaan naar Texas. Zodra we hier aankomen begint het weer op te knappen en schijnt het zonnetje zelfs nog even. Ook hier weer eerst naar het visitor centre. Hier horen we dat het Palo Duro Canyon Park vanwege "flooding" is gesloten. Dat valt tegen, daar wilden we juist naar toe. We zoeken eerst maar weer een hotel en boeken voor 2 nachten.

Zondag 4 juni: eindelijk weer stralend en warm weer. We besluiten toch maar binnendoor naar Palo Duro Canyon te rijden, misschien valt het mee en is het park inmiddels weer open. Tegen 11.00 uur zijn we er, gelukkig zijn de wegen weer droog en is het park weer open. We rijden het park in, maken op een picnic plaats een sandwich klaar en daarna gaan we onze eerste trail lopen. Het is inmiddels erg warm geworden en de zon schijnt heel fel. We smeren ons goed in en lopen een paar uur. Het is hier werkelijk prachtig. Aan het eind van de middag zijn we moe en ondanks het smeren toch verbrand, gaan we weer naar ons motel.'s Avonds eten we bij Denny's. Later zitten we bij het zwembad nog wat te lezen.

Maandag 5 juni: we rijden naar het plaatsje Canyon en bezoeken daar het Panhandle Museum, daarna rijden we wat rond en zien grote feedyards, hier staan duizenden koeien. We hebben nog nooit zoveel koeien bij elkaar gezien! We rijden nu New Mexico in, om 16.30 stoppen we in Roswell. Hier zou in 1947 een U.F.O. met buitenaardse wezens zijn geland.

Dinsdag 6 juni: Via een prachtige weg door de bergen rijden we naar Las Cruces. We moeten even zoeken voor we het Best Western Motel vinden, het is erg druk op de weg. Gelukkig is er plaats en we halen onze bagage uit de auto. Daarna gaan we meteen door naar het Farm Museum. Eerst gaan we in het museumrestaurant lunchen. We eten er een heelijke bbq-sandwich met baked beans en maisbrood. Daarna gaan we het museum in, er is heel veel te bekijken. Buiten (het is nu bloedheet) zijn er de beroemde Texaanse Longhorns, schapen en geiten. Als we alles bekeken hebben gaan we terug naar het hotel en zitten in de schaduw bij het zwembad. 's Avonds rijden we nog even naar Messila, een klein dorpje in Mexicaanse stijl.

Woensdag 7 juni: vandaag willen we de farmersmarket bezoeken, volgens de folders zou dit een grote markt zijn met veel verse produkten. Helaas, dat valt tegen. Er staan maar een paar kraampjes. Hier zijn we dus snel uitgekeken. We gaan weer richting Messila en bezoeken een Pecan (soort walnoot)Farm en kopen er wat heerlijke Pecan produkten. De temperatuur loopt naar de 40 graden, we hebben nergens meer zin in en brengen de middag in de schaduw bij het zwembad door.

Albuquerque

Donderdag 8 juni: Al vroeg vertrekken we weer uit Las Cruces en gaan nu richting Albuquerque, waar we het Atomic Museum willen bezoeken. Dit museum ligt op de Kirkland Air Base en we moeten eerst een pasje halen voor we het terrein op mogen.

We bekijken het museum en de vliegtuigen die buiten opgesteld staan. Het museum valt wat tegen, we hadden er meer van verwacht. Er worden alleen de voordelen vertoond, over de gevolgen van een atoomboom wordt niet veel gezegd!

In Rio Rancho vinden we weer een mooi Best Western Motel, hier blijven we 2 nachten.

Vrijdag 9 juni: Vandaag willen we de Jemez Mountain Trail rijden. Het eerste stuk gaat dwars door de desert en een indianen-reservaat. Als we bij het Visitor Centre komen blijkt dat we vanwege het extreme bosbrandgevaar niet van de weg af mogen, dat betekent dus dat we niet kunnen gaan wandelen. Jammer! We rijden dan maar door naar het Jemez State Monument, oude Indiaanse ruines. We bekijken deze op ons gemak en maken veel foto's. Terug richting Rio Rancho kunnen we toch nog een kleine nature trail lopen. Daarna gaan we nog naar het Coronado State Park, ook weer Indiaanse ruines. We lopen hier weer een poos rond, intussen is het donker geworden en komt er een onweersbui opzetten. Terug dus maar naar het motel.

Santa Fe

Zaterdag 10-6: Via de Turquoise Trail rijden we naar Santa Fe, een schitterende weg dwars door de bergen. Onderweg stoppen we nog in Madrid, eerst een minersdorpje, toen een ghosttown en nu een soort hippie commune. Veel huisjes zijn weer opgeknapt en worden bewoond door allerlei artiesten. In Sante Fe aangekomen rijden we meteen door naar het centrum.

Midden in het centrum zien we een mooi hotel, Garrett's Desert Inn, met een grote parkeerplaats. Gelukkig hebben ze een kamer, we parkeren onze auto en gaan meteen lopend Sante Fe in. We lopen naar het Plaza en daarna naar het Georgia O'Keeffe museum. We bekijken de werkelijk prachtige schilderijen en zien een film over deze bekende Amerikaanse schilderes. Daarna lopen we naar het Railway Station, waar we een posttrein bekijken met een tentoonstelling over postzegels. 's Avonds gaan we weer terug naar het Plaza, er is daar een muziekfestival met Zuid-Amerikaanse muziek. De sfeer is gezellig en we blijven naar de muziek luisteren.

Zondag 11 juni: Al vroeg gaan we weer op pad. Het is nu nog rustig en de bussen met toeristen zijn nog niet gearriveerd!

We maken foto's van de prachtige beelden, die je hier overal ziet staan en kopen nog wat zilverwerk op de Plaza.

Aan het eind van de morgen vertrekken we naar Taos. Na Santa Fe vinden we deze plaats tegenvallen en we zijn er dan ook snel uitgekeken. In een ouderwetse drugstore eten we een hotdog. Tot slot rijden we nog naar de indrukwekkende Rio Grande Gorge.

Maandag 12 juni/dinsdag 13 juni: via Farmington gaan we naar Gallup, waar we gaan wandelen in het Red Rock Park, we lopen hier een paar trails. Hierna besluiten we door te rijden naar Arizona, waar we in Holbrook overnachten.

Woensdag 14 juni: om 8.00 vertrekken we naar het Petrified Forest. We lopen diverse trails en bekijken de versteende bomen. We zijn hier voor de tweede keer en vinden het nog steeds erg mooi. Aan het begin van de middag rijden we het park weer uit en gaan naar Flagstaff. Onderweg bezoeken we nog het Walnut Canyon Park met de Cliff dwellings

Donderdag 15 juni: via de prachtige Vermillion Cliffs naar Kanab.

Utah

Vrijdag 16 juni: Via Hurricane naar St. Georges in Utah. We zijn het reizen nu een beetje moe en willen hier een paar rustige dagen doorbrengen. We boeken een kamer bij de Holiday Inn, gaan naar de Factory Outlet en zitten bij het zwembad. Het is hier weer tegen de 40 graden.

Zaterdag 17 juni: Al vroeg gaan we naar Snow Canyon om een paar trails te lopen. Het is gelukkig niet zo zonnig. Snow Canyon is een prachtig State Park waar niet veel toeristen komen, je kunt er prachtige wandelingen maken. Tegen 12 uur komt de zon weer goed door en wordt het te heet om te lopen, we gaan terug naar het hotel en doen het verder rustig aan.

Zondag 18 juni: na een uitgebreid Amerikaans ontbijt gaan we naar het Cedar Breaks Park bij Cedar City. Dit park ligt vrij hoog en dus is het er koud, maar een graad of 16 en dat valt tegen na de hitte van St. Georges. Net als we een trail willen gaan lopen begint het te onweren, terug naar de auto dus maar. We besluiten om terug te gaan naar St. Georges, daar is het tenminste warm!

Maandag 19 juni: vandaag gaan we naar de Valley of Fire Park in Nevada. We zijn er al vroeg, maar het is er al zo heet dat het niet te doen is om een trail te lopen in de brandende zon. We rijden rond met de auto, bekijken rotstekeningen en aan de andere kant van het park lopen we toch nog een stukje. We hebben geen zin om in Las Vegas te slapen en rijden door naar Californie, naar Barstow.

Dinsdag 20 juni: onze laatste reisdag. We gaan op familiebezoek in Upland en blijven daar een paar dagen.

Woensdag 21 juni t/m zondag 25 juni: deze dagen doen we niet veel meer. We hebben een familie-reunie, winkelen en wandelen nog een dag op Mount Baldy

Maandag 26 juni: de koffers worden voor de laatste keer gepakt, we leveren onze auto weer in en vliegen terug naar huis.

Reizen Amerika

Specialisten Amerika

Stay tuned

Wil jij elke maand naar Amerika?

• Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief boordevol foto's, prijsvragen en insider tips.
  • Ook ontvang je speciale deals van onze partners.
  • En profiteer je van de leukste kortingen op reisproducten.