Presidentscampagnes beheerst door lobbyisten
Like ons op Facebook

Presidentscampagnes beheerst door lobbyisten

door Frans Verhagen

Het ontslag van Mark Penn, de topstrateeg van Hillary Clinton, wegens lobbyen namens een goedbetalende klant voor een standpunt dat mevrouw Clinton niet deelde, is de top van een ijsberg. Overal in de campagne zitten ex-regeringsfunctionarissen die gebruik maken van hun ervaring om goed betalende klanten in het Washingtonse netwerk te helpen. Dat de Clinton campagne vol zit met ex-medewerkers van Bill Clinton, zoals Mark Penn en ook de huidige campagneleider Howard Wolfson, is geen verrassing. Maar dat ook de campagne van John McCain, die zegt niet aan koehandel te doen, wordt gerund door lobbyisten mag je toch wel vreemd noemen. Of erger, misschien is het wel heel normaal.

Lobbyen is de moedermelk van de politiek, zegt men wel. De afgelopen week zagen we daarvan een mooi voorbeeld. U moet weten dat Columbia, het Zuidamerikaanse land dat al decennia geteisterd wordt door drugsgeweld, een vrijhandels verdrag wil met Amerika. De Democratische kandidaten zijn daartegen omdat zij campagne voeren in industriestaten waar banen bedreigd worden. De regering Bush is voor vrijhandel - nou ja, meestal. Bush legt het verdrag voor aan de senaat waar Hillary Clinton en Barack Obama tegen zullen stemmen. Dat lijkt allemaal duidelijk.

Maar dan wordt het lastig. Vorige week nam de campagnestrateeg van Hillary Clinton, Mark Penn, een dagje vrij van de Clinton campagne. Namens zijn communicatiebedrijf adviseerde hij de regering van Columbia. Alleen, nu de regering van Columbia het verdrag wil en Clinton niet, zou je zeggen dat daar een klein probleempje ligt. Hoe kan een topstrateeg van Hillary Clinton de ene dag een klant helpen die tegen het verdrag is en de volgende dag zijn klant adviseren hoe hij het erdoor kan krijgen? Mijnheer Penn had wat uit te leggen.

De zoete gerechtigheid is dat hij door beide klanten is ontslagen. Hillary Clinton ziet nu af van zijn strategisch advies - dat haar trouwens weinig goed heeft gedaan. Vervolgens zei Penn dat hij een beoordelingsfout had gemaakt door de Columbiaanse regering te ontmoeten. Dat vonden de Columbianen weer niet aardig, aangezien Penn zo'n 40.000 dollar per maand van hen kreeg. Ook daar zijn Penn en zijn bedrijf ontslagen.

Een mooi verhaal met een mooi einde zou je zeggen. Maar zo eenvoudig is het niet. De opvolger van Mark Penn is Howard Wolfson, die in zijn dagelijk leven partner is in een public relations bedrijf, Glover Park Group, dat .. u raadt het, advies geeft aan de Columbiaanse regering. Zo zie je maar weer eens hoe intens verweven het lobbyen is met de Amerikaanse politiek. Feit is in alle campagnes mensen werken die eerder in een regeringsfunctie actief waren. Vooral bij Hillary Clinton struikel je over adviseurs die na hun werk voor Bill Clinton een lucratieve baan namen om klanten te helpen met hun contacten. Ook de campagne van Republikeinse kandidaat, John McCain, die zich graag laat portretteren als een man die ver boven dit soort koehandel staat, wordt gerund door lobbyisten.

Je kunt er veel slechts over zeggen en weinig goeds, over dit wederzijdse voedersysteem. Het vervelende is iedereen er aan mee moet doen. Wie niet lobbiet, krijgt minder gedaan. Aan de andere kant, als iedereen lobbiet en iedereen van de ene of de andere kant een belangenbehartiger heeft, dan komt misschien toch nog redelijk beleid tot stand. Het vervelende is dat er voor de belangrijkste bezigheden van de overheid, zoals armoedebestrijding en gezondheid, geen groepen zijn die het algemeen belang behartigen. Dat moeten nou net die politici doen. Vandaar dat het een faire vraag is aan de presidentskandidaten: wat doen al die lobbyisten eigenlijk bij uw campagne?

Like deze pagina

Specialisten Amerika

Stay tuned

Wil jij elke maand naar Amerika?

  • Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief boordevol foto's, prijsvragen en insider tips.
  • Ook ontvang je speciale deals van onze partners!

Aanmelden nieuwsbrief

Amerika kenner
Sponsors