Hypocrisie
Like ons op Facebook

Hypocrisie

door Frans Verhagen

Veel Amerikanen waren oprecht verontwaardigd over het vermaak (en de commercials) dat tijdens de superbowl werd uitgezonden. Terecht, want het getuigde van wansmaak en van bijzonder lage standaarden van acceptabel volksvermaak.

Niet alleen floepte Janet Jacksons borst uit haar leren pakje, de liedjes lieten seksueel niet veel te raden over, de rappers grepen gedurig in hun kruis maar er was ook agressieve en stuitende reclame voor Amerikaans bier en voor middelen die een 36-uur durende erectie garandeerde.

Werkelijk hypocriet waren de televisiestations, football officials en MTV functionarissen (die voor het vermaak verantwoordelijk waren). Ze lieten weten dat ze verrast, teleurgesteld en zelfs kwaad waren. Geschokt waren ze dat er 'smakeloosheid' op de publieke netwerken te zien was. Waar waren de standaarden gebleven?

Amerikanen barsten van de hypocrisie

Het antwoord was eenvoudig: weggegooid in ruil voor kijkcijfers en winst. De hypocresie zit hem niet in de opwinding van de gemiddelde burger over wangedrag. Nee, het wordt pas hypocriet als degenen die zich wanstaltig gedragen of daartoe in staat stellen, zich gaan opwinden. Alsof ze niet verantwoordelijk zijn voor wat ze zelf uitzenden.

Overigens is Amerika tegenwoordig dicht bekabeld. In 86 % van de Amerikaanse huizen komt satelliet of kabeltelevisie en meer dan de helft van de Amerikaanse bevolking kijkt naar kabelkanalen. De overheid heeft over het daar vertoonde helemaal niets te zeggen.

In het Zuiden zijn er meer 'dry counties', alcoholloze counties, dan in de rest van het land. Tegelijk wordt er in deze regio meer gedronken dan in de rest van het land. Er lopen meer predikanten rond. Tegelijk wordt er niet opvallend minder vreemd gegaan, gescheiden of anderszins immoreel opgetreden dan elders. Sterker, de predikanten zelf zijn degenen die met grote regelmaat zich te buiten gaan aan het gedag dat ze veroordelen, waarna ze huilend en snotterend op televisie om vergeving smeken.

Zoals altijd leidt hypocresie tot disorderly behavior.

Een blote borst bij de officiële netwerken, dat is nog eens wat. Maar wie kabel heeft in de VS kan heel wat meer zien dat dat tepelsierraad van Janet Jackson. Bijna de helft van de Amerikanen zat naar de Superbowl te kijken. En dat zijn heel andere mensen dan die we in Nederland meestal te zien krijgen. Hier krijgen we alle oost- of westkust, New York, San Francisco, Miami en Los Angeles, plus Washington.

Maar daar wonen maar 50 miljoen Amerikanen. De rest, 230 miljoen, woont in steden en dorpen waar fatsoen en zedigheid de normaalste zaak van de wereld zijn en het geloof een belangrijke plaats in het leven inneemt, zoniet de belangrijkste. Meer dan driekwart van de Amerikaanse ouders wil dat hun kinderen op school leren dat hun ze geen seks mogen hebben voor het huwelijk, in plaats van voorlichting te geven over voorbehoedsmiddelen en geslachtsziekten.

Heeft het te maken met de afkomst van de eerste immigranten, afkomstig uit streng-christelijke tradities in Engeland, Schotland, Nederland en Duitsland. Buiten de grote steden beheerst dit protestants-puriteinse karakter gewoon nog steeds het dagelijks leven.

Het is een Amerika dat niets moet hebben van wat wij sinds de jaren zestig normaal zijn gaan vinden: seks, bloot, drugs en homo's. Zo verdient een bedrijf als cleanflicks zijn geld, een bedrijf dat via internet flims op dvd verkoopt en verhuurt zonder onwelgevoeglijke scenes, zoals Titanic zonder naakte Kate Winslet.

Tegelijkertijd is Amerika het land waar de internet porno tot ongekende bloei is gekomen, de productie van pornofilms een belangrijke bedrijfstak is, waar rappers verkopen op basis van hun seksisme en hun seksueel getoonzette videoclips.

Voorzichtigheid is troef in het bedrijfsleven. Vandaar dat grote omroepen het zekere voor het onzekere nemen. Vandaar dat AOL, de internetonderneming, ooit probeerde het woord borst op de lijst van verboden onderwerpen te zetten. Ze moesten het intrekken na protest van nieuwsgroepen met borstkanker.

Like deze pagina

Specialisten Amerika

Stay tuned

Wil jij elke maand naar Amerika?

  • Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief boordevol foto's, prijsvragen en insider tips.
  • Ook ontvang je speciale deals van onze partners!

Aanmelden nieuwsbrief

Amerika kenner
Sponsors